دانشکده فنی امام خمینی (ره) سبزوار
چو ایران نباشد تن من مباد
درباره وبلاگ


وبلاگ دانشکده فنی امام خمینی(ره) سبزوار

مدیر وبلاگ : میثم خرم پور
مطالب اخیر
نظرسنجی
از بین سریال های زیر کدام یک را بیشتر می پسندید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تحول دیگری كه در عرصه بازی‌های رایانه‌ای در حال شكل گرفتن است، شكل‌گیری و استقبال از سرویس های كلودكامپیوتینگ است كه این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

منظور از فناوری cloud computing ایجاد سرویس های آنلاین برای دسترسی به انواع خدمات نرم افزاری و تجاری و اداری مورد نیاز كاربران است كه پیش از این با نصب نرم افزارهای مختلف به صورت آفلاین در دسترس بودند.
به عنوان مثال با استفاده از این سرویس ها كاربر دیگری نیازی به نصب دهها نرم افزار تجاری، مالی، بانكی، آموزشی ، چند رسانه‌ای بر روی رایانه ندارد و می تواند تنها با اتصال به اینترنت از سرویس هایی كه به همین منظور استفاده می شوند، استفاده كند.
سرویس های كلودكامپیوتینگ در حوزه امنیت نیز كاربردهای گسترده‌ای دارند و به عنوان مثال با استفاده از آنها كاربر از نصب نرم افزارهای سنتی امنیتی و ضدویروس رهایی یافته و از خدمات امنیت آنی و به روز شده استفاده می كند.
از سال 2009 به بعد كه بحث ارائه و استفاده از سرویس های كلودكامپیوتینگ به طور جدی مطرح شد، برخی صاحبنظران و فعالان عرصه بازی های ویدیویی استفاده از این سرویس برای ایجاد تحول و هیجان در دنیای بازی های ویدیویی را پیشنهاد دادند.
در همین سال چند سرویس كلودكامپیوتینگ برای میزبانی بازی های ویدیویی طراحی و عرضه شدند و تعداد آنها اندك اندك بیشتر شد. مهم ترین مزیت این سرویس ها این بود كه كاربران برای اجرای بازی های مختلف و به خصوص جدید نیازی به خرید كامپیوترهای گران قیمت با كارت گرافیك قدرتمند نداشتند و در نتیجه صرف هزینه در این زمینه به میزان چشمگیری كاهش می یافت.
به بیان دیگر وظیفه پردازش گرافیكی بازی های مختلف گرافیكی از كاربر نهایی گرفته شده و توسط سرورهای پردازشگر قدرتمند صورت می گرفت. در نهایت هم ویدیویی از بازی كه بر اساس نیاز هر كاربر تنظیم شده بود برای وی ارسال می شد.
  تحول دیگری كه در عرصه بازی‌های رایانه‌ای در حال شكل گرفتن است، شكل‌گیری و استقبال از سرویس های كلودكامپیوتینگ است كه این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

منظور از فناوری cloud computing ایجاد سرویس های آنلاین برای دسترسی به انواع خدمات نرم افزاری و تجاری و اداری مورد نیاز كاربران است كه پیش از این با نصب نرم افزارهای مختلف به صورت آفلاین در دسترس بودند.
به عنوان مثال با استفاده از این سرویس ها كاربر دیگری نیازی به نصب دهها نرم افزار تجاری، مالی، بانكی، آموزشی ، چند رسانه‌ای بر روی رایانه ندارد و می تواند تنها با اتصال به اینترنت از سرویس هایی كه به همین منظور استفاده می شوند، استفاده كند.
سرویس های كلودكامپیوتینگ در حوزه امنیت نیز كاربردهای گسترده‌ای دارند و به عنوان مثال با استفاده از آنها كاربر از نصب نرم افزارهای سنتی امنیتی و ضدویروس رهایی یافته و از خدمات امنیت آنی و به روز شده استفاده می كند.
از سال 2009 به بعد كه بحث ارائه و استفاده از سرویس های كلودكامپیوتینگ به طور جدی مطرح شد، برخی صاحبنظران و فعالان عرصه بازی های ویدیویی استفاده از این سرویس برای ایجاد تحول و هیجان در دنیای بازی های ویدیویی را پیشنهاد دادند.
در همین سال چند سرویس كلودكامپیوتینگ برای میزبانی بازی های ویدیویی طراحی و عرضه شدند و تعداد آنها اندك اندك بیشتر شد. مهم ترین مزیت این سرویس ها این بود كه كاربران برای اجرای بازی های مختلف و به خصوص جدید نیازی به خرید كامپیوترهای گران قیمت با كارت گرافیك قدرتمند نداشتند و در نتیجه صرف هزینه در این زمینه به میزان چشمگیری كاهش می یافت.
به بیان دیگر وظیفه پردازش گرافیكی بازی های مختلف گرافیكی از كاربر نهایی گرفته شده و توسط سرورهای پردازشگر قدرتمند صورت می گرفت. در نهایت هم ویدیویی از بازی كه بر اساس نیاز هر كاربر تنظیم شده بود برای وی ارسال می شد.
از جمله این سرویس ها می توان به OnLive اشاره كرد كه به كاربران امكان می دهد تا با سرورهای مختلفی كه وظیفه render كردن بازی ها را بر عهده دارند در ارتباط باشند. عملكرد و كیفیت این سرورها و خدماتی كه از طریق آنها در دسترس است، در مجموع مورد پسند و قبول كاربران بوده و باعث شده تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان به اجرای آنلاین بازی های ویدیویی جذب این سرویس ها شوند.
در برخی دیگر از این سرویس ها از روش های ابتكاری دیگری استفاده شده و به عنوان مثال در سرویس Gaikai به طور كامل از محیط مرورگر اینترنتی برای اجرای بازی های ویدیویی استفاده می شود. همچنین این در این سرویس به طور خودكار نزدیك ترین سرور به كاربر به طور خودكار برگزیده شده و وی به آن وصل می شود.

** آینده بازی‌های رایانه‌ای

حدس و گمانه زنی در مورد آینده بازی های ویدیویی با توجه به ماهیت متنوع و جذاب آنها مورد علاقه بسیاری از كارشناسان و متخصصان و حتی علاقمندان پروپاقرص این بازی ها است. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند كه چون از عمر نسل آخر كنسول های بازی های ویدیویی مدت چندانی نمی گذرد، پس نباید ظرف یكی دو سال آینده در انتظار عرضه كنسول های بازی جدیدی باشیم.
البته شركت های سازنده كنسول هم اكنون در حال طراحی محصولات جدید خود هستند تا آنها را در اولین فرصت روانه بازار كنند. بر اساس اطلاعات موجود مایكروسافت مشغول كار بر روی كنسول Xbox 720 است كه قرار است به طور رسمی در تاریخ 23 سپتامبر سال 2010 در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.
شركت نینتندو هم Wii2 را در دست ساخت دارد كه البته زمان دقیقی برای عرضه آن اعلام نشده است. البته سونی را هم نباید از یاد ببریم. این شركت هم قرار است نسخه تازه كنسول بازی مشهور خود به نام Playstation 4 را در تاریخ 4 آوریل سال 2014 روانه بازار كند.
بر اساس این اطلاعات و در صورت صحت آنها نسل هشتم كنسول های بازی ویدیویی از پاییز سال 2012 عرضه خواهند شد و احتمالاً دوران آنها تا سال 2014 به طول می انجامد. در این میان سازندگان نرم افزارهای بازی دچار سردرگمی هستند و به علت عدم اطلاع از مشخصات فنی این كنسول ها باید منتظر اطلاعات دقیق تری در مورد آنها بمانند.




نوع مطلب : بازی های کامپیوتری، 
برچسب ها :

       نظرات
یکشنبه 18 مهر 1389
میثم خرم پور


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic